Jeżeli pacjent lub osoba go reprezentująca uzna, że prawa pacjenta zostały naruszone i nie jest realizowane w sposób dla niego zadawalający może:
1. zwrócić się z interwencją do bezpośredniego przełożonego osoby udzielającej świadczenia, a następnie do Dyrektora Szpitala lub Pełnomocnika ds. Praw Pacjenta Szpitala św. Anny w Miechowie.
Dyrekcja Szpitala św. Anny w Miechowie w sprawie skarg i wniosków przyjmuje we wtorki w godzinach 14:00 - 15:00 lub listownie na adres: Szpital św. Anny w Miechowie, ul. Szpitalna 3, 32-200 Miechów.
W Szpitalu Św. Anny w Miechowie powołany jest Pełnomocnik ds. Praw Pacjenta Szpitala Św. Anny w Miechowie. Do jego zadań należy w szczególności czuwanie nad przestrzeganiem praw pacjenta w Szpitalu Św. Anny w Miechowie, w tym zwłaszcza:
- monitorowanie przestrzegania praw pacjentów,
- wskazywanie trybu skargowego w przypadku naruszenia praw pacjenta,
- przyjmowanie skarg na działalność Szpitala Św. Anny w Miechowie,
- podejmowanie działań interwencyjnych w sytuacjach tego wymagających, w tym żądanie od właściwych komórek organizacyjnych Szpitala wyjaśnień na piśmie co do skarg kierowanych przez pacjentów Szpitala.
- udzielanie odpowiedzi na pytania i skargi pacjentów,
- analiza skarg i wniosków kierowanych przez pacjentów do Szpitala Św. Anny w Miechowie,
- współpraca z organizacjami działającymi na rzecz praw pacjenta.
Interwencje do Pełnomocnika ds. Praw Pacjenta Szpitala św. Anny w Miechowie można zgłaszać na piśmie codziennie w Sekretariacie Dyrekcji, a także telefonicznie lub osobiście w pok. 111, I piętro budynku C Szpitala (administracja) we wtorki, środy i piątki w godzinach 8:00 - 15:00. Telefon kontaktowy: 41 38 20 263.
2. Złożyć skargę do Biura Rzecznika Praw Pacjenta w Warszawie.
Biuro Rzecznika Praw Pacjenta
ul. Młynarska 46, 01-171 Warszawa
Bezpłatna Infolinia Biura: 0-800-190-590, e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
3. Zwrócić się do Rzecznika Odpowiedzialności Zawodowej Izby Lekarskiej
Okręgowy Rzecznik Odpowiedzialności Zawodowej
Okręgowa Izba Lekarska
ul. Krupnicza 11 a, 31-123 Kraków
tel. 12 619-17-25
4. Zwrócić się do Rzecznika Odpowiedzialności Zawodowej Okręgowej Izby Pielęgniarek i Położnych
Okręgowy Rzecznik Odpowiedzialności Zawodowej
ul. Szlak 61, 31-153 Kraków
www.moipip.org.pl
tel. 12 422-88-54, e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
5. Zwrócić się do Biura Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych
Biuro Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych
ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa
tel. 22 860-70-86, e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
6. Złożyć skargę do NFZ
Dział Skarg i Wniosków Małopolskiego Oddziału NFZ
ul. Batorego 24, 31-135 Kraków
tel. 12 29-88-303, e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
7. Skierować sprawę do sądu - jeżeli w wyniku działania lub zaniechania zakładu opieki zdrowotnej naruszono dobro osobiste pacjenta lub wyrządzono mu szkodę materialną,
Skarga pisemna, która nie zawiera imienia i nazwiska (nazwy) oraz adresu osoby, która ją wniosła, nie zostanie rozpatrzona. Skargi mogą być składane ustnie lub pisemnie. Pacjent ma prawo żądać pisemnego potwierdzenia przyjęcia skargi. Nie rozpatruje się jako skarg pism dotyczących spraw, które zostały rozstrzygnięte prawomocnym wyrokiem sądu lub ostateczną decyzją administracyjną.